Zákonom stanovené povinnosti eshopu – aktualizované podľa GDPR
Ak chcete mať istotu, že Váš bude „košér“ z pohľadu platnej legislatívy vrátane nových nariadení vyplývajúcich z GDPR, určite by ste nemali podceniť nasledovný zoznam povinností.
V prípade, že sa rozhodnete pre eshop od nás, všetky uvedené náležitosti vrátane vzorových dokumentov budete mať zapracované bezplatne.
Ochrana osobných údajov
Súčasťou všeobecných obchodných podmienok musí byť článok o tom, ako nakladáte s osobnými údajmi zákazníka a aké osobné údaje spracovávate. Ak osobné údaje zákazníka poskytujete tretím stranám, potrebné je ich vymenovať. Napr. porovnávače cien, platobná brána, prepravca a pod.
Ak rozosielate newsletter zákazníkom, ktorí nevytvárali objednávky, ste povinní informovať ich o tom v samostatných podmienkach spracovania osobných údajov.
Zamestnancom, ktorí budú pracovať s eshopom musíte dať podpísať záznam o poučení spracovania osobných údajov, taktiež budete musieť viesť záznam o spracovateľských činnostiach.
Pre lepšie zabezpečenie prenášaných údajov pri registrácii/vytváraní objednávky slúži takzvaný SSL certifikát (zelený zámok pri adrese web stránky).
Požiadavky: správna formulácia VOP, správna formulácia samostatných podmienok pre rozosielanie newslettera, správne nastavenie zabezpečenia eshopu (SSL certifikát), poučenie oprávnenej osoby (podpísaný záznam o poučení), vedenie záznamu o spracovateľských činnostiach (vytlačený a archivovaný záznam).
Súbory cookies
Ďalší článok by mal pojednávať o tom, akým spôsobom vo Vašom eshope pracujete so súbormi cookies, čo sú to súbory cookies a ako ich ukladanie môže pomôcť zákazníkovi zjednodušiť nákup.
Samozrejmosťou je aj lišta, ktorá vyzýva zákazníka pri prvej návšteve eshopu aby súhlasil s ich spracovaním. Lišta by sa mala zobrazovať ideálne len pri prvej návšteve, aby návštevníka neobťažovala počas nákupu.
Odstúpenie od kúpnej zmluvy uzatvorenej na diaľku
Vašou povinnosťou je upozorniť zákazníka na všetky náležitosti, na základe ktorých môže odstúpenie vykonať, ako postupovať, aké náklady plynú zákazníkovi a aké Vám.
Pre odstúpenie musíte zákazníkovi sprístupniť patričný formulár.
Požiadavky: správna formulácia VOP, pdf formulár pre odstúpenie od zmluvy, doplnenie potvrdzovacích emailov.
Reklamácia tovaru
Ďalšou Vašou povinnosťou je informovať zákazníka o podmienkach reklamácie. Ak predávate aj špeciálny tovar (napr. potraviny, použitý tovar), upozorniť zákazníka na špeciálne podmienky reklamácie.
V podmienkach by nemali chýbať informácie o spôsobe posielania tovaru (že nepreberáte dobierky), že náklady na zaslanie tovaru na reklamáciu znáša spotrebiteľ, informácie o 30 dňovej lehote pre vybavenie reklamácie a pod.
Požiadavky na eshop: správna formulácia VOP, reklamačný poriadok
Kontaktné informácie
Eshop by mal obsahovať minimálne emailový, ideálne aj telefonický kontakt na prevádzkovateľa. Samozrejmosťou sú zverejnené kompletné fakturačné údaje, vrátane zápisu v príslušnom obchodnom registri, kontakty na príslušný inšpektorát SOI.
Ak máte prevádzku, na ktorej je možný osobný odber tak aj adresa prevádzky vrátane jej otváracích hodín. Ak umožňujete platbu prevodom tak aj číslo účtu vo formáte iban.
Objednávkový proces, registrácia
Pri vytváraní objednávky musíte zákazníkovi umožniť voľbu spôsobu dodacej metódy aj s uvedenou cenou za prepravu + platobnej metódy. Pred odoslaním objednávky by mal eshop zobrazovať sumarizáciu objednávky.
Taktiež nemôžete nastavovať predvolene zaškrtnuté pole s prihlásením na odber noviniek. Vedľa zaškrtávacieho poľa by malo byť umiestnené správne formulované prehlásenie so súhlasom s odberom noviniek a z tohto prehlásenia odkazovať na samostatné podmienky ochrany osobných údajov (novinka podľa gdpr).
Poslednou povinnosťou je formát tlačidla pre potvrdenie objednávky. Malo by byť v tvare „záväzne odoslať objednávku s povinnosťou platby„, nie len „odoslať“.
Potvrdzovacie emaily
Eshop musí zákazníkovi po vytvorení objednávky odoslať notifikačný email o obdržaní objednávky, v ktorom bude zosumarizovaná celá objednávka.
Konkrétne: spôsob dodania + platby, fakturačné údaje + kontakt na dodávateľa, štandardná dodacia lehota, jednotlivé položky z objednávky + priložené dôležité informácie ako sú obchodné podmienky a tlačivo pre odstúpenie od kúpnej zmluvy.
Alternatívne riešenie sporov
Ide o povinnosť eshopu umožňovať zákazníkom alternatívne riešenie sporov. V preklade to znamená, že ak z nejakého dôvodu vznikne medzi Vami (tj. prevádzkovateľom eshopu) a zákazníkom (spotrebiteľom) nejaký spor, mali by ste mať k dispozícii tretiu stranu, ktorá tento spor dokáže vyriešiť.